Telefoane: 0314 20 53 48 (RCS-RDS)
0727 867 246 (Vodafone)
Fax: 0311 02 24 08 (UPC)
Email: info@intermanagement.eu
Reproiectarea radicala a proceselor cu scopul cresterii performantei acesteia
Adaugat la data de 30.10.2012


Principiile structurarii organizatiilor-intreprinderilor (intreprinderile sec.XX, proiectate in sec.XIX).
Scopul organizatiilor-intreprinderilor era sa raspunda unei cereri masive si in permanenta crestere de bunuri si servicii. PROBLEMA MAJORA consta in cresterea continua a capacitatii de productie si ca urmare ATRIBUTELE STRUCTURII erau:
 - expansiunea (posibilitatea de modificare cu usurinta a dimensiunilor organizatiei in conditii de stabilitate);
- favorizarea controlului si planificarii;
- reducerea perioadelor de instruire, prin simplificarea operatiilor;
- simplificarea   si   mai   pregnanta   a   operatiilor   in vederea mecanizarii si automatizarii lor.
Aceasta a contribuit la consolidarea structurilor de tip piramidal.

 Schimbari radicale pe piata internationala
In pragul noului mileniu s-a inregistrat o afectare dramatica a stabilitatii firmelor din toata lumea. CAUZA FUNDAMENTALA: Cererea isi diminueaza presiunea si este in permanenta descrestere, iar FORTELE DETERMINANTE s-au dovedit a fi: clientii, concurenta si schimbarea.
Clientii
- Ei spun producatorului: CE, CAND, CUM doresc si CAND vor sa plateasca;
- Ei devin CLIENTI INDIVIDUALI (ei asteapta produsele-serviciile adaptate nevoilor lor; ei impun termenele de livrare conform planurilor si programelor lor; ei fixeaza termenele de plata, care le convin);
Ei au fost stimulati de:
- oferta mare pe piata, cu preturi mici si calitate superioara;
- asigurarea unui nivel superior de servicii;
-dezvoltarea   tehnologiei informatice.
    ASISTAM LA DEPLASAREA PUTERII PE PIATA DE LA PRODUCATOR SPRE CUMPARATOR
Concurenta:     
- Dispar barierele comerciale si protectia impotriva concurentei. Ca urmare: CASTIGA CEI CU PERFORMANTE SUPERIOARE: pret; calitate; service
-  Apare presiunea firmelor noi, care:
- intra pe piata cu urmatoarea generatie de produse,iar firmele existente nici nu reusesc sa-si recupereze costurile lansarii produselor si serviciilor precedente;
- nu mai respecta regulile , ele stabilesc altele noi, in timp ce firmele existente raman la regulile lor traditionale si pierd mereu teren.
Progresul tehnologic schimba natura concurentei in moduri la care firmele existente nici nu se asteapta.
Schimbarea:
- A devenit   permanenta;
- A devenit atotcuprinzatoare si de neevitat a devenit normala;
- Se dezvolta multimea de produse, din ce in ce mai diverse si in permanenta schimbare, creste presiunea concurentiala de creare de noi produse;
- Ritmul schimbarii s-a accelerat, durata de viata a produselor se micsoreaza, timpul de dezvoltare a produselor noi se reduce drastic.
Ca urmare SCHIMBARILE care pot duce firmele la faliment sunt cele care se petrec in afara zonei asteptarilor din prezent, si tocmai acestea sunt sursa celor mai multe schimbari din mediul economic de azi.

Necesitatea reproiectarii organizatiilor-intreprinderilor.
Lumea afacerilor, creata ca urmare a actiunii celor trei forte - Clientii, Concurenta, Schimbarea -, pune foarte clar in evidenta faptul ca organizatiile proiectate pentru a functiona in mediul bazat pe diviziunea muncii, caracteristic productiei de masa, stabilitatii si cresterii, nu pot fi "acordate" pentru a reusi intr-o lume in care aceste forte cer flexibilitate si raspuns rapid.
Nu ramane decat o singura alternativa:
- REPROIECTAREA INTREPRINDERILOR PE BAZE NOI.
Organizatiile-intreprinderile cu probleme, pentru a se reabilita, trebuie sa fie reproiectate pentru flexibilitate si raspuns rapid.
Este necesara orientarea ferma spre PROCESE IN ANSAMBLU, vizand imbunatatiri in ECONOMIA DE TIMP, MICSORAREA DE COSTURI si CRESTEREA FLEXIBILITATII, pentru a satisface la timp cerintele mereu in schimbare ale pietii, pentru asigurarea progresului firmei.
Locul departamentelor va fi luat de ECHIPELE DE PROCES.
Oamenii vor trece de la operatii simple la lucrari complexe si vor invata sa foloseasca puterea de decizie.
Structurile ierarhice se vor aplatiza.
Ce este REENGINEERING-UL (Reproiectarea) PROCESELOR?
SCOP: obtinerea unor imbunatatiri spectaculoase ale indicatorilor considrati astazi critici in evaluarea performantelor: COST, CALITATE, SERVICE, VITEZA.
STRATEGIE: Atac printr-o regandire fundamentala si o reproiectare radicala a proceselor.
POLITICA:
- O reinviere a firmei pentru realizarea de salturi spectaculoase in rezultate;
- ignorarea procedurilor si structurilor existente;
- Inventarea unor noi cai absolut noi de desfasurare a activitatilor.
CUVINTE CHEIE:
-    Fundamental   (regandire  fundamentala):   De  ce  facem, ceea ce facem? De ce o facem in modul in care o facem?
Deci: - De analizat regulile, premisele, in care este condusa afacerea; - De stabilit ce anume trebuie sa facem si cum anume sa procedam.
Radical (reproiectare radicala a proceselor): A merge la radacina lucrurilor, nu modificari superficiale, sau variatiuni la ceea ce exista, ci a actiona prin indepartarea a ceea ce este vechi.
Deci: - Ignorarea completa a procedurilor si structurilor existente; - Inventarea unor cai absolut noi de desfasurare a activitatii.
Spectaculos (imbunatatiri spectaculoase): Realizarea de salturi spectaculoase in rezultate, nu efectuarea unor imbunatatiri marginale sau treptate.
Astfel ca: - Reengineering-ul se aplica:
. celor care se confrunta cu mari dificultati (disperatii), respectiv
. celor care merg bine, dar identifica la orizont dificultati majore si actioneaza inainte de a se confrunta cu o situatie nefavorabila, sau
. celor care nu au si nu   intrevad pericole, dar managementul lor este AMBITIOS si AGRESIV si doreste sa creeze dificultati altora.
Procese (CELE MAI IMPORTANTE!):
- o corelatie de activitati, care preiau una sau mai multe tipuri de intrari si care creeaza la iesire ceva care are valoare pentru client.
Obiectul reengineering-ului il constituie procesele. Simpla automatizare, retehnologizare, automatizare a procesului existent, reorganizarea organizatiei-intreprinderii, restructurarea sau reduce-rea de personal nu inseamna reengineering.
A aplica reengineering-ul unui proces inseamna sa pornesti totul de la capat, sa renunti la bunul simt conventional si la ipotezele inoculate in trecut, sa inventezi abordari noi in ceea ce priveste structura proceselor, care amintesc putin sau deloc pe cele din perioadele anterioare.
Aceasta inseamna: ABANDONAREA TRADITIEI, REVOLUTIONAREA PROCESELOR, ABORDAREA MANAGEMENTULUI SCHIMBARII.
Reengineering-ul organizatiei sau-si reengineering-ul proceselor ?
In aplicarea reengineering-ului, la cele mai multe companii temerare s-au remarcat urmatoarele atitudini:
-    orientarea spre proces;
-    ambitie;
-    nerespectarea regulilor;
-    folosirea creatoare a tehnologiei informatice,
A aborda reengineering-ul organizatiei-intreprinderii inseamna de fapt atacarea simultana a tuturor proceselor acesteia, deci crearea unei organizatii-intreprinderi cu totul noi. Este cazul de fapt al crearii altei intreprinderi, pe cu totul alte baze, toate structurile vechii intreprinderi demolandu-se.
Daca, in organizatie-intreprindere exista totusi unele procese viabile, care prin programe de imbunatatire continua-ameliorare mai pot aduce beneficii, cel putin pe o perioada de timp, atunci se poate aplica o strategie in etape pe termen mediu sau lung.  in  acest caz  exista  necesitatea  crearii  de  organisme  si echipe speciale (de regula altele decat cele care se ocupa de pilotarea  si  realizarea  imbunatatirii  continue-ameliorarii  calitatii) pentru identificarea prceselor care necesita reengineering, clasarea lor intr-o ordine de urgenta si aplicarea reengineering-ului in etape. Un proces complex supus reengineering-ului va functiona dupa alte reguli decat procesele care nu au fost supuse reengineering-ului.  Este ca si cum s-ar crea o noua intreprindere in cadrul  intreprinderii  mama. Pe  masura ce  se  creaza in  intreprinderea  mama  mai  multe  astfel de  noi  intreprinderi  fractale, acestea vor putea fuziona progresiv, tinzandu-se in perspectiva la, inlocuirea vechii intreprinderi.
Raportul dintre reengineering-ul proceselor si imbunatatirea continua-ameliorarea calitatii.
Desigur, reengineering-ul negand procesul invechit si propunindu-si sa creeze-inventeze un altul, care sa genereze , in conditii mult mai convenabile, produsul-serviciul asteptat de client, nu poate reprezenta o ameliorare. Este vorba de o inlocuire totala a procesului, o revolutionare a acestuia.
Este posibil ca periodic, in functie de schimbarile cerintelor clientilor, ale pietii, organizatia-intreprinderea sa fie in situatia de-a aplica reengineering-uri succesive (la 1-2 ani, sau poate mai mult).
Aplicarea conceptului de imbunatatire continua-ameliorare a calitatii intre doua reengineering-uri succesive este benefica.
Totusi, ce au in comun cele doua concepte ?
Ambele concepte mijlocesc satisfacerea cerintelor clientilor si a celorlalti factori interesati, numai ca daca procesul s-a invechit, s-a perimat, atunci nu mai este convenabil sa se iroseasca eforturi pentru imbunatatirea continua-ameliorarea calitatii si atunci intervine reengineering-ul.
Apoi, ambele concepte au nevoie, pentru aplicare, de inovare prin activitatea de creatie, care caracterizeaza orice organizatie-intreprindere moderna.
Ambele concepte necesita lucrul in echipa multifunctionala si se folosesc de aceeasi metodologie, metodologia de desfasurare a proiectelor.

ALTE STIRI
Produse
Niciun produs gasit
Legaturi Sponsorizate
Legaturi Utile
Parteneri
Taguri