Telefoane: 0314 20 53 48 (RCS-RDS)
0727 867 246 (Vodafone)
Fax: 0311 02 24 08 (UPC)
Email: info@intermanagement.eu
Managementul mediului. ISO 14001:2004 . Calea catre excelenta
Adaugat la data de 28.10.2012

Autor: Cicerone Ionescu
Nr. de pagini: 304
Format: 14x20 cm
Pret de lista: 20 lei (TVA inclus)
Pret cu discount : 18,4 lei (TVA inclus)
Prefata

Avrom Bendavid-Val
Washington, DC
July 2005

Un sistem de management de mediu (SMM) este un lucru minunat.
Daca este realizat corect, organizatia va investi foarte putin pentru implemen¬tarea sa, iar pentru intretinere nu va avea costuri suplimentare fata de costurile normale pentru un bun management.
Daca este realizat corect, un SMM va genera urmatoarele efecte asupra organizatiei: va reduce costurile de productie, va reduce cheltuielile operationale totale, va reduce riscul de neconformitati, va imbunatati managementul general, va imbunatati productivitatea, sanatatea si securitatea angajatilor, va imbunatati relatiile publice, va imbunatati relatiile dintre organizatie si autoritatile competente, va facilita extinderea pietelor la care organizatia poate avea acces, ii va imbunatati competitivitatea si, in general, ii va creste profitabilitatea si ii va consolida pozitia economica.
Daca este realizata corect, investitia organizatiei in implementarea unui SMM ii va aduce cel mai mare profit pe care i l-a adus vreodata o investitie.
Si totusi, avand in vedere ca la sfarsitul lui 2004 doar 75.000 de organizatii din intreaga lume erau certificate conform standardului international ISO 14001 si, in mod cert, de trei sau patru ori mai multe organizatii isi implementasera alte tipuri de SMM pana la aceeasi data, constatam ca toate aceste organizatii reprezinta doar un foarte mic procent din numarul total al celor care ar putea beneficia de implementarea unui SMM. De ce numarul organizatiilor care au un SMM implementat nu creste zilnic cu sute de mii? 
Exista, de fapt, mai multe raspunsuri la aceasta intrebare; unele se refera la cauze specifice, altele au un caracter general. Exemple de cauze specifice care descurajeaza firmele sa implementeze un SMM sunt: lipsa competentelor antreprenoriale sau lipsa unor standarde de mediu sanatoase, implementate intr-un mod adecvat. Cele mai importante motive cu caracter general care explica de ce implementarea SMM nu este o practica foarte raspandita sunt: in primul rand, faptul ca ideea de SMM are o „vechime“ de doar 10 ani si, in al doilea rand, faptul ca experientele legate de implementarea SMM si, mai ales, a celor bazate pe standarde de certificare precum ISO 14001 au avut rezultate diferite, si pozitive, si negative.
Am stat de vorba cu multi manageri, atat ai unor fabrici din Romania, cat si din strainatate. Acestia mi-au spus ca ei nu doresc sa repete experienta altor organizatii despre care aflasera ca au cheltuit sume importante de bani atat pentru angajarea unor consultanti care sa le implementeze un SMM, cat si pentru realizarea auditurilor de certificare ISO 14001 ca, in final, sa nu obtina efectiv nici un beneficiu din aceasta investitie. Cand a trebuit sa obtina recertificarea sistemului, organizatiile respective au decis sa reduca cheltuielile si au optat sa renunte la SMM si la certificarea ISO 14001. In cadrul proiectelor de implementare a SMM realizate de mine in multe tari, am constatat ca, din pacate, aceasta este o practica obisnuita.
Cum se face ca, desi atunci cand este facuta corect investitia intr-un SMM poate aduce profituri deosebite, multe, daca nu chiar majoritatea organizatiilor care au investit in realizarea unui SMM conform ISO 14001 au avut rezultate descurajante? Raspunsul este ca, de obicei, acest proces nu este realizat asa cum trebuie.
Iata motivul pentru care ceea ce spune dr. Ionescu in cartea sa este atat de important. In cartea sa el arata cum o organizatie poate construi un SMM in conformitate cu standardul ISO 14001 care sa functioneze bine si  furnizeaza instrumente importante si inovative care sa va ajute sa realizati acest obiectiv.
ISO 14001 este un standard bazat pe cerinte. Asta inseamna ca, pentru a obtine certificarea (numita de asemenea si „inregistrare“), SMM-ul unei organizatii trebuie sa indeplineasca anumite cerinte structurale si procedurale foarte specifice. ISO 14001 nu este un standard bazat pe performanta, ceea ce inseamna ca o organizatie, pentru a obtine certificarea, nu trebuie sa dovedeasca performante de mediu in conformitate cu anumite standarde. Bineinteles, ideea este ca daca SMM-ul unei organizatii intruneste toate cerintele de certificare, atunci sistemul ar trebui sa functioneze eficient si ar trebui sa imbunatateasca performanta organizatiei. Dar acest lucru este valabil doar daca respectiva organizatie a implementat SMM-ul cu acest scop declarat. Din pacate, majoritatea organizatiilor pun accentul pe conformarea cu litera standardului ISO 14001 cat mai repede posibil, astfel incat sa poata obtine certificarea, iar rezultatul este ca, din acest motiv, aceste organizatii nu reusesc sa beneficieze de avantajele referitoare la cresterea performantei pe care un SMM le poate oferi.
Dr. Ionescu si-a bazat cartea pe convingerea sa ca elementul-cheie pentru a beneficia de avantajele oferite de un SMM nu consta in indeplinirea cerintelor ISO 14001 ci in modul in care organizatia indeplineste aceste cerinte: abordarea generala pe care o aplica in implementarea unui SMM, metoda pe care o utilizeaza pentru a indeplini fiecare dintre cerintele specifice ISO 14001, modul in care mentine in functiune acest SMM si rolul pe care il acorda SMM-ului in ansamblul activitatilor desfasurate in cadrul organizatiei. In carte sa, dr. Ionescu ne arata cum aceste lucruri trebuie realizate corect: ne demonstreaza cum se poate utiliza o metoda de implementare axata pe performanta cu scopul de a indeplini criteriile care au la baza cerintele unei certificari ISO 14001.
Dr. Ionescu prezinta in cartea sa un numar mare de concepte, abordari, proceduri si instrumente, pentru a sprijini organizatiile sa implementeze corect un SMM si, astfel, acest SMM sa genereze cel mai mare profit din toate investitiile realizate de organizatie vreodata. Dintre toate acestea insa, cred ca cea mai provocatoare este abordarea IMPLEX-3 pentru implementarea generala a SMM si noile instrumente de realizare a Analizei Initiale de Mediu.
Interpretarea pe care o dau eu mesajului implicit continut de abordarea IMPLEX-3 este: „Nu va grabiti, implementati SMM-ul considerand acest proces unul de invatare. In cadrul acestui proces adaptati SMM-ul astfel incat sa raspunda nevoilor interne ale orga¬ni¬zatiei dumneavoastra. Axati acest proces de construire si implementare a SMM pe cresterea performantei companiei prin reducerea costurilor si a riscurilor si fiti siguri ca managementul organizatiei sustine in totalitate acest demers. Altfel, cheltuiti in zadar bani si timp si, probabil, SMM-ul pe care il veti construi va genera costuri, nu beneficii.“ Acesta este un mesaj extrem de important, pe care nu il veti gasi in majoritatea cartilor despre ISO 14001 care, in general, se concentreaza pe modurile in care o organizatie poate obtine certificarea ISO 14001 rapid si usor. Dr. Ionescu transmite mesajul de mai sus prin intermediul a opt principii, cu procedurile si actiunile corespunzatoare, care formeaza metoda IMPLEX 3. Sfatuiesc pe toti  cititorii sa analizeze cele opt principii ale metodei IMPLEX 3 cu foarte mare atentie, deoarece ele stau la baza modului in care o organizatie poate reusi sa obtina avantaje considerabile de la SMM-ul sau, implementat conform ISO 14001 sau conform altor standarde.
Unul dintre aceste principii are la baza ideea ca Analiza Initiala de Mediu (AIM) este elementul-cheie in construirea unui SMM eficient si, astfel, trebuie sa i se aloce timpul si efortul necesare realizarii sale corespunzatoare. In acest sens, dr. Ionescu ne pune la dispozitie trei instrumente noi, foarte valoroase, pentru realizarea unei AIM: SITIN, care faciliteaza evaluarea situatiei managementului de mediu al unei organizatii in lumina cerintelor standardului ISO 14001; ASMED, care ajuta la crearea unei baze de date privind aspectele de mediu asociate activitatilor desfasurate de organizatie; EVALIM, un instrument pentru evaluarea impacturilor generate de aspectele de mediu.
Deseori, AIM ofera managerilor si muncitorilor dintr-o organizatie sansa de a avea o viziune comuna asupra situatiei reale in care se afla aceasta, asupra modului in care se desfasoara activitatile ei, asupra problemelor reale de mediu cu care aceasta se confrunta.  Daca o organizatie aloca timpul necesar pentru planificarea, organizarea si realizarea atenta a unei AIM, acest exercitiu se dovedeste, de obicei, extrem de util din punct de vedere informativ si educational,  pentru toate partile implicate. AIM ii va determina sa vada clar lucruri carora nu le acordau inainte mare atentie, cum ar fi supape care curg, substante chimice care nu sunt manipulate cum trebuie, energie  consumata nejustificat. Si vor percepe aceste lucruri intr-un mod in care nu au mai facut-o pana acum. Dupa realizarea extrem de atenta a unei AIM, un manager mi-a spus: „De acum inainte voi privi un furtun fisurat nu doar ca pe scurgerea unei substante chimice intr-o galeata care poate fi usor golita, ci ca pe aruncarea banilor pe apa sambetei“.
De asemenea, o AIM realizata minutios va ajuta organizatia sa identifice masuri de prevenire a poluarii (P2) a caror implementare implica costuri 0 sau costuri foarte scazute, masuri care pot fi realizate foarte usor si care pot produce economii extrem de importante. Bineinteles, acest fapt este important prin sine insusi. Dar, intrucat el demonstreaza intr-un mod de netagaduit avantajele economice ale acestor masuri care imbunatatesc performanta de mediu, in special masurile de P2, acest fapt reprezinta si o motivatie foarte puternica pentru manageri si muncitori de a realiza un SMM
intr-adevar eficient, care sa continue sa genereze astfel de masuri.
Este destul de usor sa identifici masuri P2 cu costuri 0 sau costuri scazute de implementare in majoritatea companiilor romanesti care se implica intr-un proiect de management de mediu pentru prima oara. Am descoperit ca lucrurile stau asa deoarece  cel putin jumatate (daca  nu mai mult) din poluarea generata de fabricile din Romania este cauzata de controlul inadecvat al proceselor de productie. Intr-o mare proportie, aceasta lipsa de control este asociata cu lipsa cunostintelor cu privire la ceea ce se intampla exact in cadrul unui proces de productie – ce cantitate de apa este utilizata in mod real, cat de putin dintr-o substanta chimica este necesar pentru a obtine reactia dorita, ce cantitate din caldura generata in procesul de productie este pierduta, ce cantitate din materialele potential utilizabile este aruncata s.a.m.d. In momentul in care ceea ce se intampla exact in cadrul unui proces de productie este masurat si inregistrat cu atentie, si devine astfel cunoscut, majoritatea etapelor procesului respectiv poate fi controlata prin tehnologii relativ simple si necostisitoare. Toate aceste lucruri inseamna ca randamentele maxime si scaderea costurilor de productie pot fi in general obtinute prin simpla analiza atenta a diverselor tipuri de deseuri generate si a modurilor de a le reduce cantitatile prin proceduri operationale imbunatatite (masuri cu costuri 0) sau prin instalarea unor echipamente relativ simple, ca instrumente de monitorizare sau valve de contorizare (masuri cu costuri scazute).
Un lucru este clar, si anume ca implementarea unui SMM, de la inceputul procesului de construire a acestuia, ofera oportunitati enorme organizatiilor din Romania precum si managerilor si muncitorilor acestora.
Aceasta carte ii va ajuta pe cititori sa gaseasca drumul catre o implementare cat mai eficienta a unui SMM in cadrul organizatiilor lor, valorificand astfel toate oportu¬nitatile existente. Dr. Ionescu cunoaste aceste lucruri din experienta sa profesionala in Romania, din proiecte in care a contribuit la identificarea unor oportunitati P2 si la implementarea unor SMM care au avut ca rezultat reduceri ale consumurilor de energie, apa si alte materii prime, realizandu-se astfel economii anuale intre 200.000 si 1.200.000 de dolari, economii pe care organizatiile le vor obtine in continuare, an de an. El a reusit sa contribuie la realizarea acestor reduceri remarcabile de costuri si la imbunatatirea performantelor de mediu ale organizatiilor respective pentru ca a stiut ca elementul-cheie in acest proces este construirea corecta a SMM.
Aceasta carte va ajuta organizatiile romanesti sa obtina certificarea ISO 14001 dar, mai important, le va ajuta sa realizeze corect acest obiectiv. Rezultatul construirii si implementarii corecte a unui SMM va fi ca respectivele organizatii vor mentine sistemul in functiune, vor continua sa isi imbunatateasca performantele de mediu si, astfel, vor prospera ca agenti economici. Acesta este scopul real al standardului ISO 14001.


Cuprins

Lista tabelelor si figurilor      11
Prefata 15
Preface 19
Introducere 23

Capitolul 1. SMM – prezentare generala 27
1.1. Dinamica implementarii SMM in Romania. Rezultatele unei anchete 27
1.1.1. Startul s-a dat inca din 1996 27
1.1.2. Situatia certificarilor ISO 14001 la nivel international 28
1.1.3. Situatia certificarilor ISO 14001 in Romania 29
1.1.4. Atitudinea organizatiilor romanesti privind implementarea SMM ISO 1400  31
1.1.5. De retinut la aceasta faza 33
1.2. Cateva intrebari frecvente despre SMM si ISO 34
1.3. Sunt manager. Ai 5 minute, convinge-ma!  35
1.4. Avantajele unui SMM 38
1.5. Despre motivatii si finalitati 47
1.5.1. Motivatia A: Obtinerea certificarii 48
1.5.2. Motivatia B: Imbunatatirea performantei de mediu 52
1.5.3. Exista si o motivatie C?  56
1.6. Un model si trei concepte 57
1.6.1. Modelul Deming 57
1.6.2. Conceptul de imbunatatire continua 66
1.6.3. Conceptul de dezvoltare durabila 68
1.6.4. Conceptul de prevenire a poluarii 70
1.6.5. Relatia intre Modelul Deming si cele trei concepte 74

Capitolul 2. Standardul ISO 14001:2004 77
2.1. Standardul ISO 14001:2004: istoric, rol, particularitati 77
2.1.1. Aparitia Grupului Strategic Consultativ pentru Mediu (GSCM)  77
2.1.2. Documente de referinta pentru Sisteme de Management de Mediu 79
2.1.3. Pozitionarea standardului ISO 1400   fata de alte standard/referentiale de mediu 82
2.1.4. Capcane si subtilitati ale textului standardului ISO 14001 90
2.2. Trecerea de la ISO 14001:1996 la ISO 14001:2004 100
2.2.1. „Sa se revizuiasca primesc“ 100
2.2.2. Structura standardului ISO 1400 :2004 103
2.2.3. Modificari, imbunatatiri asteptate 108
2.3. Cerintele standardului ISO 1400 :2004. Comentarii, recomandari 115
2.3.1. Preliminarii 115
2.3.2. Implementarea SMM. Definitii, principii 116
2.3.3. Comentarea cerintelor si recomandari de implementare 117


Capitolul 3. Modelul IMPLEX- 3 199
3.1. Introducere 199
3.2. Prezentare generala. Principii 201
3.3. Schema modelului IMPLEX-3. Etape 202
3.3.1. Schema logica a modelului IMPLEX-3 202
3.3.2. Prezentarea generala a componentelor modelului IMPLEX-3 202
3.3.3. Componenta A: Pregatirea proiectului 205
3.3.4. Componenta B: Analiza Initiala de Mediu – „motorul“ SMM  215
3.3.5. Componenta C: Implementarea SMM 224
3.3.6. Componenta D: Faza post-implementare 225
3.4. Instrumentele AUDITECO pentru elaborarea AIM 226
3.4.1. Instrumentul SITIN 226
3.4.2. Instrumentul ASMED 231
3.4.3. Instrumentul EVALIM 238
3.5. Implementarea SMM – schema in doi timpi 251
3.6. Recomandari de aplicare a modelului IMPLEX-3 290


Anexa 1 295
Bibliografie 299

ALTE STIRI
Produse
Niciun produs gasit
Legaturi Sponsorizate
Legaturi Utile
Parteneri
Taguri