Telefoane: 0314 20 53 48 (RCS-RDS)
0727 867 246 (Vodafone)
Fax: 0311 02 24 08 (UPC)
Email: info@intermanagement.eu
ISO 26000, Guidance on social responsability
Adaugat la data de 27.10.2012

Pe data de 1 noiembrie, a fost lansat oficial, la Geneva, standardul international ISO 26000, Guidance on social responsability care furnizeaza linii directoare privind responsabilitatea sociala, atat pentru organizatiile din sectorul privat, cat si pentru cele din sectorul public.
Rob Steel, Secretarul General al ISO, a afirmat: „Publicarea standardului ISO 26000 a fost asteptata cu nerabdare de organizatii din intreaga lume, fie din sectorul privat, fie din sectorul public. A functiona intr-un mod responsabil din punct de vedere social nu mai este de mult o optiune. Aceasta a devenit o cerinta a intregii societati. Ceea ce face ca standardul ISO 26000 sa fie deosebit printre numeroasele initiative de responsabilitate sociala deja existente, este ca inglobeaza un adevarat consens international asupra a ceea ce insemna responsabilitatea sociala si care sunt subiectelor principale care trebuie avute in vedere la implementarea sistemului. In plus, standardul se bazeaza pe datele provenite de la toti factorii interesa  55;i, inclusiv tari in curs de dezvoltare, organizatii private, guverne, consumatori, angajati, organizatii neguvernamentale si altii”.
ISO 26000 va adauga valoare activitatilor existente privind responsabilitatea sociala (RS) si va extinde intelegerea si implementarea RS prin faptul ca:
•    prezenta un consens international asupra a ceea ce inseamna RS si temele la care trebuie sa se refere organizatia;
•    furnizeaza linii directoare pentru transformarea principiilor in actiuni efective;
•    cuprinde cele mai bune practici deja stabilite si le disemineaza la nivel mondial pentru binele comunitatii internationale.
ISO 26000 este un standard international care furnizeaza linii directoare privind responsabilitatea sociala (RS). Standardul este destinat organizatiilor de toate tipurile, din sectorul public sau privat, din tari dezvoltate, in curs de dezvoltare sau in tranzitie.
Liniile directoare cuprinse in ISO 26000 sunt inspirate de cele mai bune practici dezvoltate de initiativele de responsabilitate sociale ale sectorului public si privat. Ele sunt corelate si complementare cu declaratiile si conventiile relevante ale Natiunilor Unite si institutiilor specializate ale acestora, in special ILO (Organizatia Internationala a Muncii), cu care ISO a stabilit un acord, pentru a asigura concordanta cu standardele de munca ale ILO. ISO a semnat, de asemenea, un acord cu UNGCO (Biroul International pentru Conventii al ILO). si cu OECD (Organizatia pentru cooperare si dezvoltare economica) pentru a creste colaborarea in vederea elaborarii standardului ISO 26000.
ISO 26000 contine recomandari, nu cerinte, si nu se utilizeaza pentru certificare.
Este ISO 26000 important ?
Pentru organizatii, dezvoltarea durabila inseamna, nu numai furnizarea de produse si servicii care sa satisfaca clientul si realizarea acestora fara sa afecteze mediul, ci si actionarea intr-o maniera guvernata de responsabilitatea sociala.
Presiunea pentru aplicarea acestor principii vine din partea clientilor, consumatorilor, guvernelor, asociatiilor si publicului larg. In acelasi timp, liderii vizionari ai organizatiilor recunosc ca succesul durabil trebuie construit pe practici comerciale credibile si pe prevenirea acelor activitati cum ar fi profiturile frauduloase si exploatarea muncii.
Pe de-o parte, au fost formulate numeroase declaratii la nivel inalt privind principiile referitoare la RS, pe de alta parte, exista multe programe si initiative individuale privind RS. Provocarea este cum sa pui principiile in practica si cum sa implementezi RS efectiv si eficient cand chiar intelesul „responsabilitatii sociale” poate varia de la un program la altul. In plus, initiativele anterioare s-au focalizat pe „responsabilitatea sociala corporatista”, in timp ce ISO 26000 furnizeaza linii directoare nu numai pentru organizatii comerciale, ci si pentru organizatiile de toate tipurile care activeaza in sectorul public.
Datorita experientei ISO, de a atinge doua niveluri de consens – intre principalele categorii de factori interesati si intre tari (ISO este o retea internationala de organisme nationale de standardizare formata din 163 de tari), ISO 26000 va promova o intelegere globala relevanta asupra semnificatiei responsabilitatii sociale si necesitatii organizatiilor de a actiona avand in vedere aspectele responsabilitatii sociale.
ASRO a creat un Grup de Lucru pe problematica responsabilitatii sociale in cadrul ASRO/CT 332 - Formarea profesionala a adultilor.
ISO 26000 furnizeaza:
- conceptele, termenii si definitiile referitoare la responsabilitatea sociala;
- originile, tendintele si caracteristicile responsabilitatii sociale;
- principiile si practicile in materie de responsabilitate sociala;
- subiecte centrale ale responsabilitatii sociale;
- domeniile de actiune ale responsabilitatii sociale;
- integrarea, concretizarea si promovarea unui comportament social responsabil in cadrul organizatiei prin politicile si practicile ei, legate de sfera sa de influenta;
- identificarea factorilor interesati si dialogul cu acestia, si
- comunicarea angajamentelor si performantelor in materie de responsabilitate sociala
Cuprinsul standardului ISO 26000 este structurat dupa cum urmeaza:
Preambul
Introducere
1.    Domeniu de aplicare
2.    Termeni si definitii
3.    Intelegerea responsabilitatii sociale
4.    Principiile responsabilitatii sociale
5.    Identificarea responsabilitatii sociale si contactul cu factorii interesati
6.    Linii directoare privind subiectele centrale de responsabilitate sociala
7.    Linii directoare privind integrarea responsabilitatii sociale in ansamblul organizatiei
Anexa A – Initiative si instrumente voluntare pentru responsabilitate sociala
Anexa B – Abrevieri
Bibliografie
Liniile directoare furnizate in aceste sectiuni sunt clare si usor de inteles chiar si pentru nespecialisti datorita aplicabilitatii pentru toate tipurile de organizatii, inclusiv intreprinderi mari, intreprinderi mici si mijlocii, administratii publice si organizatii guvernamentale.

ALTE STIRI
Produse
Legaturi Sponsorizate
Legaturi Utile
Parteneri
Taguri