Telefoane: 0314 20 53 48 (RCS-RDS)
0727 867 246 (Vodafone)
Fax: 0311 02 24 08 (UPC)
Email: info@intermanagement.eu
Actiuni manageriale pentru dezvoltarea produselor si serviciilor
Adaugat la data de 31.10.2012

Asigurarea dezvoltarii industriale prin inovare, adoptand strategii ofensive specifice acestei directii, implica ansambluri de actiuni manageriale concertate, elaborate in spiritul principiilor generale pe care se bazeaza fiecare strategie.

A. Actiuni pentru dezvoltarea produselor si serviciilor prin echipe
Pentru sincronizarea ritmului inovarii cu cel al schimbarii cerintelor pietei, factorul - cheie il reprezinta echipele pluridisciplinare.
Organizarea activitatilor de inovare bazata pe atribuirea responsabilitatilor unor astfel de echipe poate sa contribuie Ia reducerea duratei ciclului de cercetare-proiectare-produs cu pana la 75%, dupa parerea celor care au practi¬cat-o. De exemplu, la compania de cercetare stiintifica Cray Research se formeaza echipe duble de buni specialisti care ataca aceleasi parti ale unui proiect. La firma Milliken (retea de magazine de confectii) se constituie pe loc, fara nici un fel de formalitati, o echipa de 12 oameni, dintre care un furnizor si un client, pentru a gasi un raspuns chiar si la o cerinta foarte modesta a pietei.
Practica de la Hewlett - Packard este ca diviziile sa aiba o lista deschisa de proiecte de dezvoltare; cand un proiect este terminat, echipa se disociaza si se formeaza imediat o echipa cu o structura adecvata rezolvarii proiectului urmator.
Aplicarea strategiei bazate pe dezvoltarea produselor si serviciilor prin echipe pluridisciplinare presupune insa, ca masura initiala, reanalizarea planului de dezvoltare al firmei, in care o pondere insemnata trebuie sa o detina "micile proiecte". Odata asigurata aceasta cerinta, primele actiuni pe care trebuie sa le intreprinda managerii sunt:
- reanalizarea structurii organizatorice si a relatiilor structurale pentru eliminarea tuturor barierelor care ar impiedica organizarea inovarii pe baza echipelor pluridisciplinare;
- crearea echipelor pentru proiectele de dezvoltare care sunt in derulare in faze initiale;
- asigurarea conditiilor pentru colaborarea echipelor cu furnizorii si beneficiarii;
- includerea in echipe si a unor persoane din compartimentele functionale (aprovizionare, desfacere, contabilitate);
- asigurarea unui spatiu pentru activitatea echipei;
- evaluarea si recompensarea personalului dintr-un compartiment in functie de contributia lor la echipele altor compartimente, de capacitatea de a munci in echipa;
- manifestarea recunostintei fata de specialistii din exterior care au facut
parte din echipa unui compartiment si in special fata de sefii care le-au
permis sa o faca.

B. Actiuni pentru devansarea etapei de experimentari a produselor noi
Primele masuri pe care trebuie sa le adopte managerii in scopul accelerarii inovarii prin devansarea experimentarilor sunt:
- reesalonarea proiectelor de dezvoltare in scopul reducerii cu 50-75% a duratelor etapelor anterioare celei de experimentari;
- acordarea importantei cuvenite specialistilor care realizeaza etapele de experimentari;
- cu orice ocazie - vizite intamplatoare ale colectivelor sau sedinte de analiza - reveniti obsedant cu intrebarile: "Care sunt experimentarile in curs ?", "Care este stadiul experimentarilor ?".

C. Actiuni pentru incurajarea ingeniozitatii creatoare
Actiunile manageriale implicate de aceasta strategie se bazeaza pe acceptarea urmatoarelor principii:
- o concurenta loiala nu este incompatibila cu preluarea in mod original a unor idei chiar si de la firmele concurente, proces denumit de specialistii americani "subtilizare creatoare";
- sa se renunte la orgoliul prost inteles, la conceptia "daca aceasta idee nu este a noastra, atunci ea nu poate fi buna".
 Managerul poate sa stimuleze ingeniozitatea creatoare si trebuie sa inceapa sa actioneze:
- organizarea periodica, in fiecare domeniu de activitate, a concursurilor de idei care pot fi puse imediat in aplicare; in aceste concursuri accentul se va pune pe numarul de idei si nu pe termenul posibil de aplicare, scopul fiind ca toata lumea sa caute detalii utile in procesul de inovare;
- institutionalizarea programelor anuale privind "targul ideilor subtilizate".


D. Actiuni pentru organizarea campaniilor publicitare
Data fiind multimea produselor si serviciilor similare existente pe piata si confuzia pe care o pot avea cumparatorii la prima achizitie, o importanta capitala pentru vanzarea produsului sau serviciului nou o are influentarea selectiei initiale.
Este un fapt cunoscut ca atunci cand cineva cumpara un produs nou, el se bazeaza de cele mai multe ori pe recomandarile altei persoane care deja a cumparat si folosit acel produs. De aceea, intr-un domeniu in care numarul concurentilor si oferta cresc continuu in timp ce durata de viata a produselor nu inceteaza sa se scurteze, pentru influentarea selectiei initiale trebuie dovedita o mare abilitate.
Pentru aceasta, programul elaborat de manager trebuie sa cuprinda, in afara campaniei de publicitate ca instrument traditional de marketing si urmatoarele actiuni:
- elaborarea unui program exploziv de informare orala, orientat in principal catre vechii beneficiari ai produselor firmei;
- antrenarea tuturor angajatilor firmei in actiunile de largire a pietelor de desfacere prin utilizarea lor ca factori de informare orala;
- antrenarea personalului din reteaua de desfacere in actiunile de informare orala, recompensarea corespunzatoare a acestora.
Adoptarea cu sanse de succes a strategiilor de dezvoltare a produselor si serviciilor este inlesnita daca se realizeaza capacitatea de inovare la scara intregii organizatii industriale, daca se creeaza un climat general de efervescenta creatoare.
Tacticile ce trebuie sa fie utilizate pentru aceasta si care au ca obiective recunoasterea   campionilor   inovarii,   valorificarea  esecurilor   instructive   si cuantificarea obiectivelor inovarii, impun managerilor ansambluri de actiuni sistematice care vizeaza indeosebi starea de spirit a personalului si mai putin cadrul formal de desfasurare a inovarii.
Cateva sugestii pentru asemenea tipuri de actiuni manageriale pot fi:

U. Actiuni pentru recunoasterea campionilor inovatii
- incurajarea, stimularea si apararea cu orice ocazie a celor pasionati de idei noi;
- reperarea angajatilor cu initiativa;
- adoptarea unor masuri pentru imbunatatirea conditiilor de munca a celor gata sa-si investeasca toata energia pentru concretizarea unei idei;
- managerii diferitelor compartimente sa devina o sursa de incurajare si protectie a campionilor inovarii si nu administratori ai unor proiecte;
- selectarea atit dupa criterii de competenta profesionala, dar si dupa potential creator, a sefilor de echipe create pentru proiectele de dezvoltare.

V. Actiuni pentru valorificarea esecurilor instructive
- prezentarea pentru toti angajati din domeniul dezvoltarii a erorile rezultate din lucrarile care au facut obiectul unor reflectii aprofundate;
- aprobarea morala si recompensarea abaterilor specialistilor din domeniul dezvoltarii de la reglementarie interne care constituie bariere in arunca de inovare;
- eliminarea regulilor si practicilor birocratice care ingradesc spiritul novator;
- manifestarea unei maxime atentii fata de esecurile aparute in unele proiecte si incurajarea descoperirii precoce a acestora.
   
Z. Cuantificarea obiectivelor inovarii

- evaluarea, chiar aproximativa daca precizia nu este posibila, a efortului necesar inovarii;
- aprecierea rezultatelor si performantelor activitatii de inovare prin exprimarea lor valorica si compararea cu efortul necesar;
- compararea cu rezultatele obtinute de concurenti.

ALTE STIRI
Produse
Niciun produs gasit
Legaturi Sponsorizate
Legaturi Utile
Parteneri
Taguri